Om Historisk AIS
Bruk av AIS-data innenfor norsk økonomisk sone og vernesonene ved Svalbard og Jan Mayen fra Kystverket er gratis og tilgjengelig for alle, og regulert under Norsk lisens for åpne data (NLOD). Denne tilgangen inkluderer imidlertid ikke fiskefartøy under 15 meter og fritidsfartøy under 45 meter, dette av personvernhensyn
Les mer om AIS hos Kystverket
Ansatt hos kystverket? Logg inn her:Logg inn
For spesielle formål kan det gis tilgang til AIS-data for fartøy som er unntatt offentligjøring. For å få utvidet tilgang må du sende en e-post til AIS-tjenesten, med en kort beskrivelse av ditt behov. Dette gjelder både fartøy som er beskyttet av personvernshensyn og data utenfor norsk sone.
Kystverket tilbyr nedlasting av AIS-data i Parquet-filer. Parquet er et moderne format som er spesielt egnet for store datasett, og har støtte for effektiv spørring og filtrering uten å lese hele filen inn i minnet. Tabellen under viser hvilke kolonner som er tilgjengelige i datasettet, hvilke meldingstyper de tilhører eller om de er generert av oss, datatype og en kort beskrivelse av kolonnen. Datatypene nedenfor henviser til kilden og hvordan de er ment å brukes, og vil følge standardtypene når de er pakket i Parquet.
Geoparquet
Datasettet følger v1.0.0 av Geoparquet-spesifikasjonen og tilgjengeliggjør dermed en geometry-kolonne som vil kunne leses automatisk av flere verktøy, blant annet GeoPandas.
Kolonner | Meldingstype | Datatype | Beskrivelse |
---|---|---|---|
date_time_utc | 1,2,3,5,18,24,27 | DateTime | Tidsstempel i UTC |
mmsi | 1,2,3,5,18,27 | Integer | Maritime Mobile Service Identity-nummer (ID på fartøyets transponder) |
longitude | 1,2,3,18,27 | Float | Lengdegrad |
latitude | 1,2,3,18,27 | Float | Breddegrad |
status | 1,2,3,18,27 | Integer | Skipets navigasjonsstatus (les mer) |
course_over_ground | 1,2,3,18,27 | Float | Kurs over bakken |
speed_over_ground | 1,2,3,18,27 | Float | Fart over bakken |
rate_of_turn | 1,2,3,18,27 | Float | Rotasjonsrate |
maneuvre | 1,2,3,18,27 | Integer | Manøverinformasjon |
imo | 5,24 | Integer | Skrogets IMO-nummer (satt av International Maritime Organization). |
callsign | 5,24 | String | Radiokallesignal |
ship_name | 5,24 | String | Skipets navn |
ship_type | 5,24 | Integer | Skipstype fra AIS |
length | 5,24 | Float | Lengde på skipet |
draught | 5,24 | Float | Skipets dypgang |
data_source | Generert kolonne | String | Datakilde (g: bakkestasjon, s: satelitt) |
date_utc | Generert kolonne | Date | Dato-kolonne for filtrering på kun dato X |
geometry | Generert kolonne | String | Geometri-kolonne i WKB-format generert av ST_Point(lon, lat) |
hex_14 | Generert kolonne | Integer | H3-id (les mer) for meldingens posisjon i oppløsning 14 |
Det er viktig å være obs på potensielle feilkilder i AIS-data. Her er de vanligste:
Feilkilde | Beskrivelse |
---|---|
Transponder-konfigurering | Manglende eller feilaktig oppsett av AIS-transponderen kan resultere i unøyaktige data, for eksempel feilaktig posisjon, fart, kurs, navn, IMO-nummer osv. For eksempel, hvis et fiskefartøy ikke har konfigurert sin AIS-transponder til å sende ut riktig lengde eller type, er det vanskelig å skille dem fra andre. |
Manipulering | Brukere kan bevisst endre eller manipulere dataene som sendes ut av AIS-transponderen, or eksempel ved å endre posisjoner for å skjule sin faktiske plassering eller sende ut falske opplysninger om fartøyets identitet. |
Dekning | Manglende dekning av basestasjoner kan føre til manglende data, for eksempel manglende posisjonsoppdateringer. Historisk sett har dette vært et problem i norske fjorder, men gradvis utbygging av basestasjoner og bruk av satelitt har de siste årene økt dekningsgraden. |
Tid | Overlappende dekning mellom basestasjoner med usynkronisert tid kan føre til tidsavvik og feilaktige tolkninger av fartøyets bevegelser. |
Gjentatte meldinger | Dupliserte meldinger som inneholder samme MMSI, tidspunkt og posisjon kan oppstå. Disse luker vi ut i de aller fleste tilfeller, men det er greit å være klar over. |